Svetovalna služba

Šolska svetovalna služba nudi pomoč in svetovanje učencem, staršem in učiteljem.

V primeru učnih, osebnih ali drugih težav se lahko učenci in starši obrnejo na svetovalne delavke, ki delujejo na posameznih enotah naše šole. Zaželeno je, da se za termin razgovora predhodno dogovorite po telefonu ali elektronski pošti.

Kontaktni podatki v vizitki šole

Šolska svetovalna služba je tisto posebno mesto v šoli, s katerega se vzpostavlja svetovalni odnos z vsemi udeleženci na šoli. Na svoj poseben način se prek svetovalnega odnosa vključuje v procese dogovarjanja, sodelovanja in povezovanja.

Sodeluje pri vzpostavljanju optimalnih pogojev za učenje in napredovanje vseh učencev. Delo temelji na:

  • posebni skrbi pri sprejemanju in uvajanju otrok v šolo, pri prehodih otrok med šolanjem in pri prehodih učencev v srednjo šolo,
  • upoštevanju splošnih značilnostih razvoja in učenja osnovnošolskih otrok ter upoštevanju njihovih posebnosti,
  • upoštevanju ožjega in širšega socialnega okolja, iz katerega prihajajo učenci.

Svetovalne delavke skušajo biti pri svojem delu fleksibilne in se vedno znova prilagajajo konkretnim potrebam šole in njenih udeležencev. Sodelujejo na naslednjih področjih življenja in dela šole:

  • šolska kultura, vzgoja, klima, šolski red,
  • spoznavni, čustveni in socialni razvoj otrok,
  • šolanje in poklicna orientacija,
  • preventiva na področju zasvojenosti,
  • socialne in ekonomske stiske.

 


 

Delo z nadarjenimi učenci

Nadarjenost se kaže v različnih oblikah. Nadarjeni ali talentirani so otroci, ki pokažejo visoke dosežke ali zmožnosti na intelektualnem, ustvarjalnem, specifično akademskem, vodstvenem in umetniškem področju. Za visoko splošno sposobnost, ki omogoča doseganje izjemnih rezultatov na več področjih hkrati, se v definiciji uporablja izraz “nadarjenost”, za visoke specifične sposobnosti, ki vodijo do uspeha na posebnih področjih pa se uporablja izraz “talentiranost”. Poleg učencev z dejanskimi visokimi dosežki pa med nadarjene spadajo tudi tisti s potencialnimi zmožnostmi za take dosežke, ki pa jih zaradi različnih vzrokov (nezainteresiranost, nizka samopodoba, motnje pozornosti in hiperaktivnost, čustvena in socialna nezrelost ipd.) ne dosegajo.

Nadarjeni in talentirani učenci potrebujejo poleg običajnih učnih programov tudi njim prilagojen pouk in dejavnosti, zato te učence upravičeno uvrščamo v skupino učencev s posebnimi potrebami. Odkrivanje se praviloma izpelje v prvi triadi, po potrebi še v drugi in tretji. V prvi triadi poteka delo v okviru matičnega razreda v oblikah notranje diferenciacije pouka, v drugi in tretji triadi v oblikah notranje diferenciacije in pouka v manjših učnih skupinah. Nadarjene učence se spodbuja tudi k vključevanju v zunanje inštitucije in v primerne interesne dejavnosti.

Odkrivanje nadarjenih poteka v treh stopnjah:

  • evidentiranje (učni uspeh, dosežki, tekmovanja, hobiji, učiteljevo mnenje in mnenje šolske svetovalne službe),
  • identifikacija (učiteljeva ocena, izjemni dosežki, testi sposobnosti, testi ustvarjalnosti),
  • seznanitev in pridobitev mnenja staršev.

Pri tem sodelujejo učitelji, šolska svetovalna služba, starši in po potrebi zunanji strokovnjaki.

V prvi triadi se izvedeta samo evidentiranje ter seznanitev in pridobitev mnenja staršev. V drugi triadi, po potrebi tudi v tretji, pa se izvede tudi identifikacija in se ponovno pridobi mnenje staršev o otroku.

Za nadarjene učence se izdela individualiziran program in se jih kontinuirano spremlja. Za strokovno delo z nadarjenimi učenci je na vsaki enoti OŠ LA Grosuplje poleg učiteljev in svetovalne službe zadolžen tudi koordinator za delo z nadarjenimi.


 

Delo z učenci Romi

Dodatna strokovna pomoč za učence Rome je namenjena predvsem premagovanju ovir, ki nastanejo zaradi kulturnih, socialnih in jezikovnih razlik. V prvi triadi bogatimo besedni zaklad, razvijamo slušno razumevanje in spretnosti govornega sporočanja ter predpisalnih zmožnosti. Učenci pridobivajo tudi številčne in količinskih predstave, se učijo orientirati na listu in v prostoru, skrbeti za šolske potrebščine in spoštovati šolska pravila. V drugi in tretji triadi je dodatna strokovna pomoč namenjena razlagi in utrjevanju učne snovi. Učno snov učencu predstavimo na konkretnejši ravni in ob uporabi preprostejšega jezika.


 

Učna pomoč

Učne težave se pojavljajo pri zelo raznoliki skupini učencev z različnimi umskimi, socialnimi, čustvenimi in drugimi značilnostmi, ki imajo pri učenju pomembno večje težave kot njihovi vrstniki. Največkrat pa gre za sovplivanje različnih dejavnikov. Zakonodaja (Zakon o osnovni šoli, Ur. l. RS št. 81/2006, 11. člen) učence z učnimi težavami uvršča med učence s posebnimi potrebami. Tem učencem šole prilagajajo oblike in metode dela ter zagotavljajo dopolnilni pouk in druge oblike individualne in skupinske pomoči. Za otroke s posebnimi potrebami velja t. i. koncept vključevanja. Pri tem ne smemo biti osredotočeni samo na posameznika, ampak tudi na učno okolje – pouk in učilnico kot prostor učenja. Šola pomaga tako učencem z odločbo o usmeritvi kot učencem s splošnimi učnimi težavami, ki odločbe nimajo.

Pri delu z učenci, ki imajo težave pri učenju, razlikujemo pet osnovnih stopenj pomoči:

1. Pomoč učitelja pri pouku (skupinskem, nivojskem), dopolnilni pouk in pomoč v okviru podaljšanega bivanja.

2. Pomoč šolske svetovalne službe in/ali (mobilne) specialnopedagoške službe.

3. Dodatna individualna in skupinska pomoč, ki jo izvajajo strokovni delavci šole – specialni pedagogi, učitelji in svetovalni delavci. Za učence, ki potrebujejo dodatno strokovno pomoč (nimajo pa Odločbe o usmeritvi), šola glede na strokovno presojo in razpoložljive možnosti izvaja edinstveni oz. izvirni delovni projekt pomoči.

4. Mnenje in pomoč zunanje strokovne ustanove (pedopsihiatrija, center za sluh in govor, svetovalni center za otroke, mladostnike in starše).

5. Program s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo. Ko otrok pridobi odločbo o usmerjanju, se mu nudi dodatna strokovna pomoč v skladu z določili odločbe.


 

Dodatna strokovna pomoč

Obravnava otrok in usmerjanje otrok s posebnimi potrebami

V procesu vzgoje in izobraževanja otrok se lahko srečamo z učnimi, vzgojnimi, socializacijskimi, vedenjskimi in drugimi težavami. Včasih otroke po krivici obtožimo, da so leni, nevzgojeni, razvajeni … v resnici pa potrebujejo pomoč, ker sami niso kos zahtevam. Podobno kot pri zdravstvenih težavah poiščemo pomoč zdravnika in specialista (okulista, dermatologa ipd.), tudi pri tovrstnih težavah obstajajo strokovnjaki, ki so usposobljeni, da pomagajo otrokom

  • z učnimi težavami pri branju, pisanju, računanju ali učenju nasploh;
  • s težavami v prilagajanju na novo okolje;
  • tistim, ki se težko zberejo, so nemirni, slabše pomnijo in hitro pozabljajo;
  • so nesrečni, žalostni in osamljeni;
  • jih je česa strah;
  • so doživeli hudo travmo, so bili telesno, spolno ali duševno zlorabljeni.

Gre za t.i. obravnavo, kjer pokličete na izbrano institucijo, poveste, kje se vam je zataknilo in se naročite za prvi pregled. Običajno otroka pregleda specialni pedagog, psiholog, po potrebi logoped ali drug strokovnjak. Ponekod bodo potrebovali napotnico oz. delovni nalog splošnega zdravnika, drugje bo šlo brez. O obravnavi ni potrebno obveščati šole oz. učitelja, ki vašega otroka uči, ker je to vaša osebna stvar. Vsekakor pa bomo veseli vsake informacije, ki nam bo pomagala pri načrtovanju učnega procesa za vašega otroka.

Če ste se odločili, da boste vašega otroka peljali na obravnavo, vam priporočamo naslednje institucije:

  • Centri za duševno zdravje v okviru posameznega zdravstvenega doma v Ljubljani:
  • CDZ Bežigrad 01/3003-334
  • CDZ Center 01/4723-826
  • CDZ Moste 01/5844-244
  • CDZ Šiška 01/5815-220
  • CDZ Vič 01/2004-596
  • Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše Ljubljana, Gotska ulica 18: 01/583-75-35 (8h-12h)
  • Zavod za gluhe in naglušne (izvajajo obravnavo za vse težave): 01/58-00-536
  • Mladinsko klimatsko zdravilišče Rakitna: 01/365-98-00, 01/365-98-16

Čakalne dobe so dolge, vsaj nekaj mesecev. Če menite, da so se pri vašem otroku pojavile težave, ki jim sami niste kos, ne odlašajte. Pomembno je, da se morebitne težave odkrijejo čim bolj zgodaj, da zaostanek vašega otroka ne bo prevelik.

Če med obravnavo strokovnjaki ugotovijo, da bi bil vaš otrok upravičen do dodatne strokovne pomoči v šoli (npr. nekaj ur tedensko pomoč pedagoga, specialnega, socialnega pedagoga ipd.) in se odločite vložiti Zahtevo za uvedbo postopka usmerjanja, se zglasite v šolski svetovalni službi, kjer vam bomo skupaj z ostalimi učitelji, ki delajo z vašim otrokom (dopolnilni pouk, individualna in skupinska pomoč, podaljšano bivanje) pomagali zbrati potrebno dokumentacijo. Več o tem si lahko preberete na spletni strani Zavoda RS za šolstvo (Usmerjanje otrok s posebnimi potrebami).

Dodatne informacije lahko dobite v šolski svetovalni službi ali pri vašem razredniku.

Program s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo. Ko otrok pridobi Odločbo o usmerjanju, se mu nudi dodatna strokovna pomoč s strani predmetnih ali razrednih učiteljev, psihologinje, defektologinje in po potrebi zunanjih sodelavcev. Ti s posebnimi oblikami pomoči pomagajo otroku pri premagovanju težav in odpravljanju primanjkljajev. Te oblike pomoči se izvajajo pri učenju, sproščanju negativnih čustev, navajanju na učne in delovne navade, pri razvoju ustvarjalnosti, krepitvi koncentracije, pozornosti ali treningu socialnih veščin. Učenci lahko pridobijo praviloma največ 5 ur dodatne strokovne pomoči, ki se izvajajo v posebni skupini ali individualno v oddelku oziroma izven oddelka.


Vpis novincev

V šolo vpisujemo učence iz našega šolskega okoliša. V primeru, da bi starši želeli vpisati otroka na našo šolo, pa ne stanujejo v našem šolskem okolišu, je potrebno vpis opraviti na osnovni šoli, na katero sodijo, na našo šolo pa se naslovi vlogo za prepis, v kateri se navede vse podatke o otroku in starših ter razloge za to.

Vloga za prepis na OŠ LA Grosuplje


 Izobraževanje na domu

Zakon osnovni šoli določa (ZOsn, 89. člen), da se lahko učenci izobražujejo na domu. Starši najkasneje do začetka šolskega leta o izobraževanju otroka na domu pisno obvestijo osnovno šolo, v katero je otrok vpisan.

Obvestilo staršev o izobraževanju na domu


 Vpis prvošolcev

Zakon osnovni šoli  (III. razdelek: Vpis, členi od 44. do 48.) določa pogoje in načine vpisa v 1. razred.

44. člen

(vpis)

Osnovna šola vpisuje otroke v 1. razred v mesecu februarju za naslednje šolsko leto.

Najmanj tri mesece pred začetkom pouka šola staršem otrok, vpisanih v 1. razred, izda potrdilo o šolanju oziroma odločbo o odložitvi začetka šolanja.

V primeru vpisa oziroma vključitve šoloobveznih otrok s tujimi listinami o izobraževanju v osnovnošolsko izobraževanje v Republiki Sloveniji, osnovna šola na podlagi dokazil ugotovi, v kateri razred se bo otrok vključil. Pri tem šola upošteva predložena dokazila o predhodnem izobraževanju in starost otroka. Šola pri vključitvi otroka lahko upošteva tudi njegovo poznavanje slovenskega jezika. Šola učencu ob vpisu oziromavključitvi izda potrdilo o šolanju.

45. člen

(pogoji za vpis)

Starši morajo v prvi razred osnovne šole vpisati otroke, ki bodo v koledarskem letu, v katerem bodo začeli obiskovati šolo, dopolnili starost 6 let.

Otroku se lahko začetek šolanja na predlog staršev, zdravstvene službe oziroma na podlagi odločbe o usmeritvi odloži za eno leto, če se ugotovi, da otrok ni pripravljen za vstop v šolo.

46. člen

(ugotavljanje pripravljenosti)

Ob vpisu otroka v osnovno šolo se lahko na željo staršev ugotavlja pripravljenost otroka za vstop v šolo.

Če starši predlagajo odložitev šolanja, ker menijo, da njihov otrok ni pripravljen za vstop v šolo, oziroma če odložitev šolanja predlaga zdravstvena služba, je ugotavljanje pripravljenosti otroka za vstop v šolo obvezno.

47. člen

(odložitev šolanja)

Učencu se med šolskim letom v 1. razredu lahko na predlog staršev oziroma na predlog šolske svetovalne službe ali zdravstvene službe v soglasju s starši iz zdravstvenih in drugih razlogov odloži šolanje za eno leto.

48. člen

(šolski okoliš)

Starši imajo pravico vpisati otroka v javno osnovno šolo ali v zasebno osnovno šolo s koncesijo v šolskem okolišu, v katerem otrok stalno oziroma začasno prebiva, javna osnovna šola oziroma zasebna osnovna šola s koncesijo v tem okolišu, pa je dolžna na željo staršev otroka vpisati. V drugo osnovno šolo lahko starši vpišejo otroka, če ta šola s tem soglaša.

Seznam otrok iz šolskega okoliša, ki jih je javna ali zasebna šola s koncesijo dolžna vpisati v prvi razred, si šola pridobi iz evidence šoloobveznih otrok, ki jo vodi ministrstvo, pristojno za šolstvo (v nadaljevanju: ministrstvo). Ministrstvo si pridobi podatke o šoloobveznih otrocih iz registra stalnega prebivalstva in razvida začasnega prebivališča.

Med šolanjem lahko učenec prestopi na drugo osnovno šolo, če ta šola s tem soglaša.

Če se učenec med šolanjem preseli v šolski okoliš druge osnovne šole, ima pravico dokončati šolanje na šoli, v katero je vpisan.

Če učenec želi prestopiti iz zasebne šole v javno šolo, ga je javna šola v šolskem okolišu, v katerem učenec stalno prebiva, dolžna sprejeti.

Določbe prvega odstavka tega člena niso obvezne za zasebne osnovne šole.

49. člen

(učenci s posebnimi potrebami)

Starši imajo pravico otroka s posebnimi potrebami iz prvega odstavka 12. člena tega zakona vpisati v osnovno šolo v šolskem okolišu, v katerem otrok stalno oziroma začasno prebiva, razen če je otroku z odločbo o usmeritvi določena druga ustrezna osnovna šola.

Otroku s posebnimi potrebami se z odločbo o usmeritvi določi praviloma najbližja ustrezna šola.